Dragi roditelji i skrbnici, prijatelji naših škola,
s velikim zadovoljstvom pišem vam ovo otvoreno pismo pred sam početak možda i najvažnije školske godine u posljednjih dvadesetak godina.
Kao što i sami znate, dugo iščekivana reforma obrazovanja konačno ulazi u učionice i brojimo dane do velikog iskoraka u obrazovnome sustavu Republike Hrvatske.
Protekla godina bila je izazovna za tim u Ministarstvu znanosti i obrazovanja, ali i uzbudljiva jer su pokrenuti značajni reformski procesi počevši od reforme nepravedno zapostavljenoga strukovnog obrazovanja, koja već daje prve rezultate u porastu interesa učenika za strukovna zanimanja, do unaprjeđivanja sustava visokog obrazovanja i znanosti. Bila je to godina rezultata i iskoraka, ali i godina pripreme dugoročno najvažnije reforme našeg društva - kurikularne reforme općeg obrazovanja.
Prema procjenama Europske komisije, čak 65 posto djece koja sada počinju osnovnoškolsko obrazovanje radit će u zanimanjima i na poslovima koja danas ne postoje, a procjena je i da će u budućnosti za 90 posto poslova trebati barem osnovna razina digitalne pismenosti. Stoga u svijetu automatizacije i digitalizacije učenici trebaju imati bitno drukčiji skup vještina i znanja, kao i samostalnost i odgovornost, te je krajnje vrijeme da im škole omoguće takav sveobuhvatan osobni i profesionalni razvoj.
Upravo zato, kako bismo bili spremni odgovoriti na izazove svijeta koji se mijenja strahovitom brzinom, 8.500 učenika i učenica i 2.000 učiteljica i učitelja u 74 „Škole za život“ prvi će krenuti u novu školu. Školu u kojoj nestaju zidovi, a cijeli svijet postaje učionica. Ovo je, naravno, tek korak prema uvođenju reforme u sve škole. Međutim, sigurna sam da će se već od ove školske godine osjećati duh promjena u svim školama, a posebno stoga što smo uveli nove suvremene kurikulume iz Informatike u svim osnovnim i srednjim školama i Informatika je konačno postala obavezni predmet u 5. i 6. razredima osnovnih škola u Hrvatskoj.
Za „Školu za život“ novi kurikulumi su spremni, kao i 30% lakši eksperimentalni nastavni materijali koji prvi put stavljaju naglasak na rješavanje problema i kritičko mišljenje te upotrebu digitalnih i interaktivnih sadržaja koji će biti raspoloživi na besplatnim tabletima svim učenicima u eksperimentalnim školama. Teleoperateri i nakladnici dali su povoljan vjetar u leđa reformi osiguravši besplatni mobilni Internet, odnosno nastavne materijale s naglašenom digitalnom komponentom kako bi ulazak u digitalno doba učenja, poučavanja i vrednovanja bio što lakši i kako bismo svim učenicima osigurali jednake uvjete. Nadalje, naši su vrijedni i motivirani učitelji prošli sveobuhvatne edukacije pod mentorstvom 200-tinjak domaćih i međunarodnih stručnjaka.
Vaša uloga u reformi, dragi roditelji i skrbnici naših učenica i učenika, iznimno je važna i pritom ne mislim samo na razini načelne potpore reformi i brige o djeci. Naime, jedan od ključnih ciljeva reforme je povećanje autonomije škola, ravnatelja i učitelja, ali i učenika. Zato ćemo organizirati posebne roditeljske sastanke i fokus grupe kako biste nam dali što više povratnih informacija kako vi vidite reformu i koje korake smatrate važnima kako bi učenici bili što samostalniji u učenju za život. Cilj je da učenici nauče kako učiti, kako uživati u učenju i kako da u tom procesu budu samostalni i motivirani te ih tako pripremiti na cjeloživotno učenje.
Kao što sam već spomenula, nisu samo 74 škole i njihovih 2.000 učitelja i učiteljica uključeni u pripremu ove reforme. Naime, više od 6.700 učiteljica i učitelja dragovoljno je sudjelovalo u našim edukacijama. Tijekom sljedeće školske godine u aktivnosti edukacije uključit ćemo i ostale učiteljice i učitelje kako bi osuvremenili svoje znanje o korištenju modernih načina poučavanja i vrednovanja znanja i vještina, a sve u cilju pripreme za uvođenje kurikularne reforme u sve škole.
Pred nama je dosta izazova i prepreka koje nam postavljaju razne interesne skupine, no tim u Ministarstvu znanosti i obrazovanja i dalje će ih uspješno svladavati uz vašu pomoć i potporu jer kako ćemo naučiti našu djecu suradnički rješavati probleme ako ove koji su pred nama sami ne možemo konstruktivno zajedno riješiti.
Pozivam vas na suradnju, davanje potpore, argumentirano kritiziranje i utemeljeno hvaljenje te na razgovore s našim mentorima koji će pružati potporu školama u svakom koraku reforme.
Od jeseni krećemo u „Školu za život“!
Vaša ministrica, Blaženka Divjak
Pisane vijesti |
Priopćenja |
Odgoj i obrazovanje