- Objavljeno : 06.12.2018.
Novi zakon o udžbenicima omogućit će lakše školske torbe, kontrolu tržišta i mogućnost digitalizacije udžbenika
Vlada je sa sjednice u srijedu u saborsku proceduru uputila konačni prijedlog Zakon o udžbenicima i ostalim obrazovnim materijalima u osnovnim i srednjim školama koji bi trebao omogućiti lakše školske torbe i više digitalne nastave, a roditeljima manje troškove nabave udžbenika.
„Prvi puta uređujemo sustav same procedure izbora i prihvaćanja udžbenika na jedan transparentan način. I ono što je najvažnije - kontroliramo tržište s najvišom cijenom. Vlada je ovdje pokazala da štiti i kućni budžet i da vodi brigu, ukoliko će preuzeti, a prema tome se ide – financiranje udžbenika za osnovnoškolce, da je to nešto što je kontrolirano u državnom proračunu. Drugo, također je ograničena težina udžbenika – težina učeničkih torbi je niža i to prema preporukama Svjetske zdravstvene organizacije. I treće, otvara se mogućnost digitalizacije, odnosno digitalnih udžbenika ili hibridnih udžbenika koji se sastoje od tiskanog i digitalnog dijela", rekla je ministrica Blaženka Divjak nakon sjednice Vlade.
Tri glavne značajke novog zakona
Napomenula je da su u zakonu napravljene određene korekcije u odnosu na prvo čitanje, no navedene tri glavne značajke ostaju. „Otvara se mogućnost učiteljima da sami izaberu kakav udžbenik žele. Klasični tiskani ili kombinaciju klasičnih i digitalnih ili digitalne udžbenike. Vlada je dala podršku za sva tri glavna pravca razvoja", rekla je Divjak i dodala kako to omogućuje da iduće godine ide frontalno ono što je ove godine bilo u eksperimentalnom programu.
Ministrica je kazala da je zakon, osim glasanja na Vladi, dobio potporu ministara kojima je prezentirano što to znači digitalni udžbenik i kakve mogućnosti on daje učenicima u kontekstu razvoja obrazovanja.
„Stavila bih naglasak na Europsku uniju i na pripremu naših učenika na izazove koji su pred njima, a vezani su uz 4. industrijsku revoluciju. Dobili smo punu podršku, Vlada je suglasna da taj iskorak treba napraviti i da je to nešto što će omogućiti našim učenicima da budu motiviraniji", kazala je Divjak.
Zahvalila je svima koji su omogućili da dođe do suglasja, posebno premijeru na podršci da se dođe do zadovoljavajućeg prijedloga za sve.
Cijene udžbenika niže 10 posto
Ministrica se nada argumentiranoj saborskoj raspravi, naglasivši da je njena zadaća pokušati prenijeti duh toga zakona i primjere kako taj zakon može dobro i kvalitetno unaprijediti praksu u našim školama", kazala je Divjak, dodavši da, nažalost, međunarodna istraživanja pokazuju zaostajanje naših učenika, kako u digitalnim vještinama, tako i u osnovnim pismenostima.
Naglasila je da je zadaća ministra i cijele vlade zaštita javnog interesa, interesa učenika, roditelja i državnog proračuna. U tom kontekstu izrazito je važna mogućnost određivanja maksimalne cijene udžbenika, jer bez toga se ne bi smjelo ući u projekt besplatnih udžbenika. „Ukupne cijene će se smanjiti za oko 10 posto. S nakladnicima se razgovaralo. S većinom njih smo utvrdili da u tim okvirima mogu isporučiti kvalitetan materijal. Teško je postići da svi budu zadovoljni", kazala je ministrica.
Nulta tolerancija nasilja u školama
Ministrica Divjak kazala je da se u školama provode različiti programi koji idu prema tome da se osvijesti nulta stopa tolerancije za bilo kakvo nasilje. Naglasila je pritom ulogu roditelja koji su, kako je rekla, suodgovorni, a svaku problematičnu situaciju u školi i zajedničkom suradnjom treba prevenirati takve situacije.
„Mi, srećom, ne pripadamo državama s porastom nasilja u školama, ali i dalje moramo raditi da se smanji broj detektiranih slučajeva. Imamo krizni tim u MZO, koji razgovaraju i s učenicima, i s nastavnicima i s roditeljima. Prvo je rješavanje kriznih situacija, a drugo je preveniranje budućih slučajeva", zaključila je ministrica.
Preuzeto s Vlade RH.
Vijesti iz medija | Priopćenja | Odgoj i obrazovanje
„Prvi puta uređujemo sustav same procedure izbora i prihvaćanja udžbenika na jedan transparentan način. I ono što je najvažnije - kontroliramo tržište s najvišom cijenom. Vlada je ovdje pokazala da štiti i kućni budžet i da vodi brigu, ukoliko će preuzeti, a prema tome se ide – financiranje udžbenika za osnovnoškolce, da je to nešto što je kontrolirano u državnom proračunu. Drugo, također je ograničena težina udžbenika – težina učeničkih torbi je niža i to prema preporukama Svjetske zdravstvene organizacije. I treće, otvara se mogućnost digitalizacije, odnosno digitalnih udžbenika ili hibridnih udžbenika koji se sastoje od tiskanog i digitalnog dijela", rekla je ministrica Blaženka Divjak nakon sjednice Vlade.
Tri glavne značajke novog zakona
Napomenula je da su u zakonu napravljene određene korekcije u odnosu na prvo čitanje, no navedene tri glavne značajke ostaju. „Otvara se mogućnost učiteljima da sami izaberu kakav udžbenik žele. Klasični tiskani ili kombinaciju klasičnih i digitalnih ili digitalne udžbenike. Vlada je dala podršku za sva tri glavna pravca razvoja", rekla je Divjak i dodala kako to omogućuje da iduće godine ide frontalno ono što je ove godine bilo u eksperimentalnom programu.
Ministrica je kazala da je zakon, osim glasanja na Vladi, dobio potporu ministara kojima je prezentirano što to znači digitalni udžbenik i kakve mogućnosti on daje učenicima u kontekstu razvoja obrazovanja.
„Stavila bih naglasak na Europsku uniju i na pripremu naših učenika na izazove koji su pred njima, a vezani su uz 4. industrijsku revoluciju. Dobili smo punu podršku, Vlada je suglasna da taj iskorak treba napraviti i da je to nešto što će omogućiti našim učenicima da budu motiviraniji", kazala je Divjak.
Zahvalila je svima koji su omogućili da dođe do suglasja, posebno premijeru na podršci da se dođe do zadovoljavajućeg prijedloga za sve.
Cijene udžbenika niže 10 posto
Ministrica se nada argumentiranoj saborskoj raspravi, naglasivši da je njena zadaća pokušati prenijeti duh toga zakona i primjere kako taj zakon može dobro i kvalitetno unaprijediti praksu u našim školama", kazala je Divjak, dodavši da, nažalost, međunarodna istraživanja pokazuju zaostajanje naših učenika, kako u digitalnim vještinama, tako i u osnovnim pismenostima.
Naglasila je da je zadaća ministra i cijele vlade zaštita javnog interesa, interesa učenika, roditelja i državnog proračuna. U tom kontekstu izrazito je važna mogućnost određivanja maksimalne cijene udžbenika, jer bez toga se ne bi smjelo ući u projekt besplatnih udžbenika. „Ukupne cijene će se smanjiti za oko 10 posto. S nakladnicima se razgovaralo. S većinom njih smo utvrdili da u tim okvirima mogu isporučiti kvalitetan materijal. Teško je postići da svi budu zadovoljni", kazala je ministrica.
Nulta tolerancija nasilja u školama
Ministrica Divjak kazala je da se u školama provode različiti programi koji idu prema tome da se osvijesti nulta stopa tolerancije za bilo kakvo nasilje. Naglasila je pritom ulogu roditelja koji su, kako je rekla, suodgovorni, a svaku problematičnu situaciju u školi i zajedničkom suradnjom treba prevenirati takve situacije.
„Mi, srećom, ne pripadamo državama s porastom nasilja u školama, ali i dalje moramo raditi da se smanji broj detektiranih slučajeva. Imamo krizni tim u MZO, koji razgovaraju i s učenicima, i s nastavnicima i s roditeljima. Prvo je rješavanje kriznih situacija, a drugo je preveniranje budućih slučajeva", zaključila je ministrica.
Preuzeto s Vlade RH.