Hrvatska spremna za ulazak u OECD u području obrazovanja i vještina

  • Slika
  • Slika
  • Slika
  • Slika
  • Slika
  • Slika
  • Slika
Pristupni seminar (Accession seminar) kao završni korak u sklopu procesa pristupanja Hrvatske OECD-u u području obrazovanja održan je 6. lipnja 2025. godine, u Ministarstvu znanosti, obrazovanja i mladih na temu „Education and training pathways” te je okupio ključne dionike iz sustava, visoke predstavnike OECD-a i druge zainteresirane države članice OECD-a. 

Ovaj događaj zaokružio je tako pristupni proces Hrvatske OECD-u u području obrazovanja, a koji je obuhvaćao niz vrlo zahtjevnih i detaljnih procjena, aktivnosti i analiza. Tehnički pristupni pregledi započeli su procjenom spremnosti i sposobnosti Hrvatske da implementira OECD-ove pravne instrumente u nadležnosti Odbora za obrazovanje (kao dijela Inicijalnog Memoranduma) te samoprocjenom politika i praksi u području obrazovanja i vještina s ispunjavanjem opsežnog upitnika.

Upitnik za samoprocjenu predstavljao je jedan od glavnih izvora informacija za tehnički pregled, a nakon njega je uslijedila tehnička misija OECD-ova Odbora za obrazovanje koja je održana u prosincu 2023. godine. U tjedan dana misije održan je niz sastanaka s predstavnicima ministarstava, središnjih državnih ureda, resornih agencija, saborskoga Odbora, zavoda, učiteljskih fakulteta, sindikata, udruga, savjetodavnih tijela i međunarodnih organizacija te su organizirani posjeti dječjem vrtiću, osnovnoj i srednjoj školi, Sveučilištu, gradskim vlastima.

Na temelju utvrđenih činjenica i pruženih dodatnih informacija o temama od interesa te predstavljanja hrvatskoga obrazovnog sustava i ključnih dionika, OECD je izradio Izvješće o usklađenosti hrvatskoga obrazovnog sustava s politikama OECD-a koje je danas i javno predstavljeno.

Na sastanku Odbora za obrazovanje u studenome 2024. godine u Parizu održana je i rasprava o pristupanju Hrvatske OECD-u u području obrazovanja i vještina tijekom koje je ministar Radovan Fuchs održao prezentaciju hrvatskoga obrazovnog sustava te se osvrnuo na aktualne strateške inicijative i reforme. OECD je tom prilikom potvrdio usklađenost politika RH u području obrazovanja i vještina s politikama zemalja članica OECD-a te su prepoznata nastojanja Republike Hrvatske za jačanje obrazovanja i vještina te održavanje koraka s europskim i svjetskim dobrim praksama, a s ciljem dodatnoga međunarodnog umrežavanja i jačanja nacionalnoga obrazovnog sustava.

Nakon toga je Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih zaprimilo i službeno pozitivno pismo Odbora za obrazovanje OECD-a u kojem su izrazili zadovoljstvo postignutim napretkom Republike Hrvatske u području obrazovanja i vještina, ističući niz pozitivnih reformskih mjera poduzetih prema poboljšanju kvalitete, jednakosti i upravljanja obrazovnim sustavom. Posebno su pohvaljeni napori Hrvatske u politikama usmjerenim na povećanje pristupa ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju; uvođenje cjelodnevne i jednosmjenske nastave za sve učenike; uspostava novoga modularnog sustava strukovnog obrazovanja i osposobljavanja; povećanje stope završetka tercijarnog obrazovanja te potpora cjeloživotnom učenju. 
Uz pohvale, Odbor je također uputio preporuke za daljnje unaprjeđenje sustava usmjerene na kvalitetu programa i ishoda, jednakost prilika i pristup obrazovanju te bolje upravljanje.

U međuvremenu, a u sklopu ovoga višegodišnjeg procesa, Ministarstvo se uključilo i u prikupljanje podataka u sklopu objave publikacije Education at a Glance, kompendija međunarodno usklađenih indikatora o obrazovnim sustavima u državama OECD-a i partnerima, za što je organizirano i javno predstavljanje. Ministarstvo je bilo domaćin i niza konferencija te sastanaka radnih skupina OECD-a, od organizacije sastanka INES radne skupine u listopadu 2023. godine u Zagrebu, Education Policy Reform Dialogues u studenome 2024. u Zagrebu te sastanaka PISA Upravljačkog odbora i PISA istraživačke konferencije u studenome 2024. godine u Dubrovniku.

Dakle, organiziranje Pristupnog seminara predstavlja završni korak i zaokružuje uspješan i iscrpan proces pristupanja Hrvatske OECD-u u području obrazovanja i vještina. U sklopu teme „Education and training pathways“ organizirana su dva panela s fokusom na reformu strukovnog obrazovanja i osposobljavanja te visoko obrazovanje, a uzimajući u obzir Izvješće o usklađenosti hrvatskoga obrazovnog sustava s politikama OECD-a i dane preporuke.

Ministar Fuchs je tom prilikom istaknuo kako „ovaj seminar zaokružuje cjelokupni pristupni proces Hrvatske OECD-u u području obrazovanja i vještina te potvrđuje naše zajedničke vrijednosti, težnje i predanost budućnosti u kojoj obrazovanje osnažuje svakog učenika i jača svako društvo. Dok nastavljamo s reformama našeg obrazovnog sustava, gledamo na OECD ne samo kao na organizaciju, već i kao na zajednicu zajedničke prakse i međusobnog učenja.“

Pisane vijesti | Projekti | Visoko obrazovanje