- Objavljeno : 06.06.2025.
Hrvatska spremna za ulazak u OECD u području obrazovanja i vještina
Ovaj događaj zaokružio je tako pristupni proces Hrvatske OECD-u u području obrazovanja, a koji je obuhvaćao niz vrlo zahtjevnih i detaljnih procjena, aktivnosti i analiza. Tehnički pristupni pregledi započeli su procjenom spremnosti i sposobnosti Hrvatske da implementira OECD-ove pravne instrumente u nadležnosti Odbora za obrazovanje (kao dijela Inicijalnog Memoranduma) te samoprocjenom politika i praksi u području obrazovanja i vještina s ispunjavanjem opsežnog upitnika.
Upitnik za samoprocjenu predstavljao je jedan od glavnih izvora informacija za tehnički pregled, a nakon njega je uslijedila tehnička misija OECD-ova Odbora za obrazovanje koja je održana u prosincu 2023. godine. U tjedan dana misije održan je niz sastanaka s predstavnicima ministarstava, središnjih državnih ureda, resornih agencija, saborskoga Odbora, zavoda, učiteljskih fakulteta, sindikata, udruga, savjetodavnih tijela i međunarodnih organizacija te su organizirani posjeti dječjem vrtiću, osnovnoj i srednjoj školi, Sveučilištu, gradskim vlastima.
Na temelju utvrđenih činjenica i pruženih dodatnih informacija o temama od interesa te predstavljanja hrvatskoga obrazovnog sustava i ključnih dionika, OECD je izradio Izvješće o usklađenosti hrvatskoga obrazovnog sustava s politikama OECD-a koje je danas i javno predstavljeno.
Na sastanku Odbora za obrazovanje u studenome 2024. godine u Parizu održana je i rasprava o pristupanju Hrvatske OECD-u u području obrazovanja i vještina tijekom koje je ministar Radovan Fuchs održao prezentaciju hrvatskoga obrazovnog sustava te se osvrnuo na aktualne strateške inicijative i reforme. OECD je tom prilikom potvrdio usklađenost politika RH u području obrazovanja i vještina s politikama zemalja članica OECD-a te su prepoznata nastojanja Republike Hrvatske za jačanje obrazovanja i vještina te održavanje koraka s europskim i svjetskim dobrim praksama, a s ciljem dodatnoga međunarodnog umrežavanja i jačanja nacionalnoga obrazovnog sustava.
Nakon toga je Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih zaprimilo i službeno pozitivno pismo Odbora za obrazovanje OECD-a u kojem su izrazili zadovoljstvo postignutim napretkom Republike Hrvatske u području obrazovanja i vještina, ističući niz pozitivnih reformskih mjera poduzetih prema poboljšanju kvalitete, jednakosti i upravljanja obrazovnim sustavom. Posebno su pohvaljeni napori Hrvatske u politikama usmjerenim na povećanje pristupa ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju; uvođenje cjelodnevne i jednosmjenske nastave za sve učenike; uspostava novoga modularnog sustava strukovnog obrazovanja i osposobljavanja; povećanje stope završetka tercijarnog obrazovanja te potpora cjeloživotnom učenju.
Uz pohvale, Odbor je također uputio preporuke za daljnje unaprjeđenje sustava usmjerene na kvalitetu programa i ishoda, jednakost prilika i pristup obrazovanju te bolje upravljanje.
U međuvremenu, a u sklopu ovoga višegodišnjeg procesa, Ministarstvo se uključilo i u prikupljanje podataka u sklopu objave publikacije Education at a Glance, kompendija međunarodno usklađenih indikatora o obrazovnim sustavima u državama OECD-a i partnerima, za što je organizirano i javno predstavljanje. Ministarstvo je bilo domaćin i niza konferencija te sastanaka radnih skupina OECD-a, od organizacije sastanka INES radne skupine u listopadu 2023. godine u Zagrebu, Education Policy Reform Dialogues u studenome 2024. u Zagrebu te sastanaka PISA Upravljačkog odbora i PISA istraživačke konferencije u studenome 2024. godine u Dubrovniku.
Dakle, organiziranje Pristupnog seminara predstavlja završni korak i zaokružuje uspješan i iscrpan proces pristupanja Hrvatske OECD-u u području obrazovanja i vještina. U sklopu teme „Education and training pathways“ organizirana su dva panela s fokusom na reformu strukovnog obrazovanja i osposobljavanja te visoko obrazovanje, a uzimajući u obzir Izvješće o usklađenosti hrvatskoga obrazovnog sustava s politikama OECD-a i dane preporuke.
Ministar Fuchs je tom prilikom istaknuo kako „ovaj seminar zaokružuje cjelokupni pristupni proces Hrvatske OECD-u u području obrazovanja i vještina te potvrđuje naše zajedničke vrijednosti, težnje i predanost budućnosti u kojoj obrazovanje osnažuje svakog učenika i jača svako društvo. Dok nastavljamo s reformama našeg obrazovnog sustava, gledamo na OECD ne samo kao na organizaciju, već i kao na zajednicu zajedničke prakse i međusobnog učenja.“
Možda vas zanima i...
- Ravnatelj Uprave za znanost i tehnologiju dr. sc. Hrvoje Meštrić sudjelovao na sastanku Odbora za znanstvene i tehnološke politike OECD-a
- Državna tajnica dr. sc. Iva Ivanković sudjelovala na sastanku Odbora za obrazovanje OECD-a
- CUC2025 u Rovinju: Hrvatska među prvima u svijetu uvodi umjetnu inteligenciju u osnovne i srednje škole
- Hrvatska spremna za ulazak u OECD u području obrazovanja i vještina
- Predstavljanje nacionalnih rezultata istraživanja PIAAC
- Pogledajte sve