Obrazovanje nacionalnih manjina
Obrazovanje na jeziku i pismu nacionalnih manjina
Pravo za odgoj i obrazovanje na svom jeziku i pismu pripadnici nacionalnih manjina ostvaruju u skladu s Ustavom Republike Hrvatske, Ustavnim zakonom o pravima nacionalnih manjina te Zakonom o odgoju i obrazovanju na jeziku i pismu nacionalnih manjina.
Pripadnici nacionalnih manjina imaju mogućnost obrazovati se na materinskom jeziku na svim stupnjevima obrazovanja od predškolskog do visokoškolskog.
Jezici na kojima se izvodi nastava mogu se svrstati u dvije grupe na tzv. teritorijalne ili manjinske jezike i neteritorijalne, a prema Europskoj povelji o regionalnim ili manjinskim jezicima, odnosno Odluci o ratifikaciji Zakona o potvrđivanju europske povelje o regionalnim ili manjinskim jezicima.
Rani i predškolski odgoj i obrazovanje na jeziku i pismu nacionalnih manjina organiziran je prema Zakonu o odgoju i obrazovanju na jeziku i pismu nacionalnih manjina te Državnom pedagoškom standardu predškolskog odgoja i obrazovanja
Programi predškolskog odgoja i obrazovanja mogu biti na jeziku i pismu nacionalne manjine i dvojezični, a provode se u odgojno-obrazovnim skupinama određene nacionalne manjine i u predškolskim ustanovama osnovanima za djecu pripadnike nacionalnih manjina.
Dvojezični programi su programi koji se realiziraju na hrvatskom jeziku i materinskom jeziku nacionalne manjine u ravnomjernoj zastupljenosti.
Dio programa predškolskog odgoja na jeziku i pismu nacionalne manjine obvezno se izvodi i na hrvatskome jeziku u trajanju od najmanje 10 sati tjedno po odgojno-obrazovnoj skupini.
Predškolske ustanove za djecu pripadnike nacionalnih manjina osnivaju se pod uvjetima utvrđenim Zakonom o predškolskom odgoju i obrazovanju i Zakonom o odgoju i obrazovanju na jeziku i pismu nacionalnih manjina.
Pripadnici nacionalnih manjina svoje ustavno pravo na odgoj i obrazovanje ostvaruju trima osnovnim modelima i posebnim oblicima školovanja.
- MODEL A - nastava na jeziku i pismu nacionalnih manjina
- MODEL B - dvojezična nastava
- MODEL C - njegovanje jezika i kulture
- Oblik nastave u kojem se jezik nacionalne manjine uči kao jezik sredine
- Posebni oblici nastave: ljetna škola, zimska škola, dopisno-konzultativna nastava
- Posebni programi za uključivanje učenika romske populacije u odgojno-obrazovni sustav
Pripadnici nacionalne manjine sami predlažu i odabiru model i program u skladu s postojećim zakonima i svojim mogućnostima za realizaciju programa.
Svi modeli i oblici školovanja u redovitom su odgojno-obrazovnom sustavu Republike Hrvatske.
Ministarstvo znanosti, obazovanja i mladih provodi Nacionalni program za Rome iz svog djelokruga.
Dokumenti i poveznice
- Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske
- Zakon o odgoju i obrazovanju na jeziku i pismu nacionalnih manjina (197kb)
- Rezultati analize prikupljenih podataka - Stanje na području odogoja i obrazovanja na jeziku i pismu nacionalnih manjina u Republici Hrvatskoj u 2018./2019. školskoj godini (1558kb)
- Akcijski plan za provedbu Ustavnog zakona (431kb)
Možda vas zanima i...
- Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje s javnošću o Nacrtu Odluke o donošenju kurikula za nastavni predmet Poljski jezik i kultura u osnovnim i srednjim školama u Republici Hrvatskoj (model C)
- Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje s javnošću o Nacrtu Odluke o donošenju kurikula za nastavni predmet Hebrejski jezik i kultura u osnovnim i srednjim školama u Republici Hrvatskoj (model C)
- Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje s javnošću o Nacrtu Odluke o donošenju kurikula za nastavni predmet Bosanski jezik i kultura u osnovnim i srednjim školama u Republici Hrvatskoj (model C)
- Savjetovanje s javnošću o Nacrtu Odluke o donošenju kurikula za nastavni predmet Rusinski jezik i kultura u osnovnim i srednjim školama u Republici Hrvatskoj (model C)
- (Rok: 16. travnja 2025.) o Nacrtu Odluke o donošenju kurikula za nastavni predmet Rusinski jezik i kultura u osnovnim i srednjim školama u Republici Hrvatskoj (model C)
- Pogledajte sve