Ustanove za strukovno obrazovanje
Ustanove za strukovno obrazovanje su strukovne škole i centri za odgoj i obrazovanje. Obrazovanje u ustanovi za strukovno obrazovanje traje od jedne do pet godina, a trajanje ovisi o vrsti strukovnog kurikula/programa obrazovanja za stjecanje određene kvalifikacije. Po završetku obrazovanja u ustanovi za strukovno obrazovanje polaznik se uključuje na tržište rada i/ili nastavlja obrazovanje za stjecanje kvalifikacije na višoj razini.
Strukovnim obrazovanjem stječu se znanja, vještine i kompetencije potrebne tržištu rada s ciljem priznavanja kvalifikacija koje također pružaju mogućnost napretka u budućem obrazovanju.
Polaznici koji su završili strukovni kurikul/program obrazovanja u trajanju od tri, četiri ili pet godina, stječu srednju razinu obrazovanja (razina 4.1 i 4.2 prema HKO-u), a polaznici koji su završili posebni strukovni kurikul u trajanju od tri godine ili strukovni kurikul u trajanju do dvije godine, stječu nižu razinu srednjeg obrazovanja (razina 3 prema HKO-u).
Strukovnim obrazovanjem stječu se znanja, vještine i kompetencije potrebne tržištu rada s ciljem priznavanja kvalifikacija koje također pružaju mogućnost napretka u budućem obrazovanju.
Polaznici koji su završili strukovni kurikul/program obrazovanja u trajanju od tri, četiri ili pet godina, stječu srednju razinu obrazovanja (razina 4.1 i 4.2 prema HKO-u), a polaznici koji su završili posebni strukovni kurikul u trajanju od tri godine ili strukovni kurikul u trajanju do dvije godine, stječu nižu razinu srednjeg obrazovanja (razina 3 prema HKO-u).
Programi obrazovanja
Strukovni kurikuli/programi obrazovanja četverogodišnjeg i petogodišnjeg trajanja obrazovanja
Prednosti ovih strukovnih kurikula/programa obrazovanja su relativno visok udio općeobrazovnih i strukovno - teorijskih znanja iz određenog sektora, uz stjecanje praktičnih vještina kroz učenje temeljeno na radu kako bi se polaznicii osposobili za obavljanje poslova određene kvalifikacije, ali i za nastavak obrazovanja na studiju.
Srednje obrazovanje polaznika u četverogodišnjim i petogodišnjim strukovnim kurikulima/programima obrazovanja za stjecanje kvalifikacije, završava izradom i obranom završnog rada, u organizaciji i provedbi ustanove za strukovno obrazovanje.
Po završetku strukovnog kurikula/programa obrazovanja, polaznici se mogu zaposliti ili nastaviti obrazovanje na višoj razini kvalifikacije, uz uvjet polaganja ispita državne mature.
Srednje obrazovanje polaznika u četverogodišnjim i petogodišnjim strukovnim kurikulima/programima obrazovanja za stjecanje kvalifikacije, završava izradom i obranom završnog rada, u organizaciji i provedbi ustanove za strukovno obrazovanje.
Po završetku strukovnog kurikula/programa obrazovanja, polaznici se mogu zaposliti ili nastaviti obrazovanje na višoj razini kvalifikacije, uz uvjet polaganja ispita državne mature.
Strukovni kurikuli trogodišnjeg trajanja obrazovanja
Strukovni kurikuli u trogodišnjem trajanju obrazovanja pripremaju polaznike za rad u industriji, gospodarstvu i obrtništvu, s primarnim ciljem pripreme polaznika za brzo uključivanje na tržište rada.
Prednosti ovih strukovnih kurikula su relativno visok udio strukovno - teorijskih znanja iz određenog sektora, uz stjecanje praktičnih vještina kroz učenje temeljeno na radu.
Učenje temeljeno na radu ostvaruje se većim dijelom u radnom procesu, kod poslodavca i/ili u regionalnom centru kompetentnosti, a manjim dijelom u praktikumima ustanove za strukovno obrazovanje.
Poslodavac mora polazniku osigurati potrebne uvjete za stjecanje propisanih kompetencija i omogućiti mu kvalitetu izvršenja učenja temeljenog na radu, sukladno strukovnom kurikulu. To znači da poslodavac mora polazniku odrediti mentora koji je u radnom odnosu kod njega te koji ima odgovarajuću kvalifikaciju i pedagoške kompetencije. Na taj način, polaznik stječe znanja, vještine i kompetencije izvan ustanove za strukovno obrazovanje, u realnom radnom procesu
Srednje obrazovanje polaznika u trogodišnjim strukovnim kurikulima završava izradom i obranom završnog rada.
Po završetku svoga obrazovanja, polaznik se može zaposliti ili nastaviti obrazovanje radi stjecanja više razine kvalifikacije, uz polaganje dopunskih i/ ili razlikovnih ispita, odnosno uz ispunjavanje određenih uvjeta na visokim učilištima.
Prednosti ovih strukovnih kurikula su relativno visok udio strukovno - teorijskih znanja iz određenog sektora, uz stjecanje praktičnih vještina kroz učenje temeljeno na radu.
Učenje temeljeno na radu ostvaruje se većim dijelom u radnom procesu, kod poslodavca i/ili u regionalnom centru kompetentnosti, a manjim dijelom u praktikumima ustanove za strukovno obrazovanje.
Poslodavac mora polazniku osigurati potrebne uvjete za stjecanje propisanih kompetencija i omogućiti mu kvalitetu izvršenja učenja temeljenog na radu, sukladno strukovnom kurikulu. To znači da poslodavac mora polazniku odrediti mentora koji je u radnom odnosu kod njega te koji ima odgovarajuću kvalifikaciju i pedagoške kompetencije. Na taj način, polaznik stječe znanja, vještine i kompetencije izvan ustanove za strukovno obrazovanje, u realnom radnom procesu
Srednje obrazovanje polaznika u trogodišnjim strukovnim kurikulima završava izradom i obranom završnog rada.
Po završetku svoga obrazovanja, polaznik se može zaposliti ili nastaviti obrazovanje radi stjecanja više razine kvalifikacije, uz polaganje dopunskih i/ ili razlikovnih ispita, odnosno uz ispunjavanje određenih uvjeta na visokim učilištima.
Strukovni kurikuli/programi obrazovanja do dvogodišnjeg trajanja obrazovanja za stjecanje niže razine srednjeg obrazovanja
Strukovni kurikuli/programi obrazovanja do dvogodišnjeg trajanja obrazovanja pripremaju polaznike za obavljanje manje zahtjevnih poslova i radnih zadaća, odnosno osposobljavaju ih za manje složene kvalifikacije sukladno zahtjevima tržišta rada.
Po organizaciji i načinu izvođenja slični su trogodišnjim strukovnim kurikulima, s manjim udjelom općeobrazovnih i strukovno - teorijskih znanja iz određenog sektora.
Navedeni strukovni kurikuli/programi obrazovanja stavljaju naglasak na stjecanje bitnih praktičnih vještina kroz učenje temeljenog na radu.
Srednje obrazovanje polaznika u do dvogodišnjim strukovnim kurikulima/programima obrazovanja završava izradom i obranom završnog rada.
Također, po završetku svoga osposobljavanja, polaznik se može zaposliti i/ili nastaviti obrazovanje na višu razinu kvalifikacije, uz polaganje dopunskih i/ ili razlikovnih ispita.
Po organizaciji i načinu izvođenja slični su trogodišnjim strukovnim kurikulima, s manjim udjelom općeobrazovnih i strukovno - teorijskih znanja iz određenog sektora.
Navedeni strukovni kurikuli/programi obrazovanja stavljaju naglasak na stjecanje bitnih praktičnih vještina kroz učenje temeljenog na radu.
Srednje obrazovanje polaznika u do dvogodišnjim strukovnim kurikulima/programima obrazovanja završava izradom i obranom završnog rada.
Također, po završetku svoga osposobljavanja, polaznik se može zaposliti i/ili nastaviti obrazovanje na višu razinu kvalifikacije, uz polaganje dopunskih i/ ili razlikovnih ispita.
Dokumenti
- Odluka o imenovanju predsjednice i članova Vijeća za strukovno obrazovanje (20. ožujka 2023.) (1437kb)
- Program razvoja sustava strukovnog obrazovanja i osposobljavanja (2016. - 2020.) (443kb)
- Pravilnik o izmjenama i dopunama pravilnika o načinu organiziranja i izvođenju nastave u strukovnim školama (od 30. srpnja 2024.) (16730kb)
- Pravilnik o izmjenama i dopunama Pravilnika o načinu organiziranja i izvođenju nastave u strukovnim školama (NN 130/2020)
- Pravilnik o načinu organiziranja i izvođenju nastave u strukovnim školama (od 16. studenoga 2009.) (136kb)
Možda vas zanima i...
- Pravilnik o izmjenama i dopunama Pravilnika o načinu organiziranja i izvođenju nastave u strukovnim školama
- Registar gospodarskih subjekata uključenih u provedbu dualnog modela obrazovanja u Republici Hrvatskoj
- Reforma strukovnog obrazovanja
- Otvoren RCK u Splitu
- Ministar Fuchs na otvorenju RCK u Karlovcu
- Pogledajte sve